© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

11-10-2008
Ducato, Boxer en Jumper vanaf 1994
Bovenste veerpootlager (vrijwel alleen te constateren tijdens een proefrit)
zie ook verentabel (ingezonden foto's)

Wanneer na een scherpe bocht naar links te hebben gemaakt de auto de neiging heeft om naar links te blijven trekken, probeer dan een scherpe bocht naar rechts te maken (of in omgekeerde volgorde). Heeft hij dan de neiging om naar rechts te blijven trekken is het vrijwel zeker dat één of beide veerpootlagers defect zijn. Door defecte veerpootlagers komt de stuurinrichting niet meer volledig in de rechtuitstand en blijft naar die kant trekken waar de laatste keer naar toe gestuurd is.

Op onderstaande foto's is te zien wat er gebeurd als er met versleten veerpootlagers te lang wordt doorgereden. De schokbrekerstang raakt de veerschotel en het veerpootlager, en slijt hierop door. Als de schokbrekerstang tijdens het rijden afbreekt zijn de gevolgen niet te overzien.

klik op de foto's voor een vergroting.

 

Uitgeslagen veerpootlager.

Uitgeslagen veerschotel

Schokbrekerstang is al voor 75% doorgesleten

De ronde verdikking op de afgebroken schokbrekerstang was eens een gewone zeskante moer.

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........