© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

28-12-2015
Hyundai Atos. Roestschade t.p.v. achteras bevestiging.

18-12-2015 (ingezonden tip en foto's)
Hyundai I20. Corroderen remleiding.

Kijk vooral ter plaatse van het eerste klemmetje waar de remleiding onder de auto de leidinggoot in gaat.

27-6-2015 (ingezonden tip en foto's)
Hyundai Elantra. Doorroesten voorste draagarmen.

27-6-2015 (ingezonden tip en foto's)
Hyundai Atos 2007. Doorroesten voorste draagarmen.

Op onderstaande draagarmen was al redelijk veel roest aanwezig. Na het bekloppen met een bolkophamertje vielen de gaten er in.

27-6-12015 (ingezonden tip en foto's)
Hyundai Coupé. Doorroesten achterste subframe.

Zie ook: Hyundai Coupé en Lantra roestschade aan achterste subframe. zie foto's

Bij bovenstaande type's komt het nog wel eens voor dat het achterste subframe doorroest. De roestschadegradatie van een subframe is 6E en mag eventueel gerepareerd (gelast) worden.

 

4-11-2014 (ingezonden tip)
Hyundai Tucson 2006. Voorste veerpootlager.

9-2-2014 (ingezonden tip en foto)
Hyundai Getz. Roestschade aan voorste draagarmen.

9-11-2013 (ingezondent tip en foto's)
Hyundai Matrix. Corroderen van relmleiding bij doorvoer LV binnenscherm.

9-11-2013 update van 12-12-2009
Hyundai Santa Fé 2001. Achterste draagarmen en subframe doorroesten/afscheuren door inwendige roestschade. (Coulance regeling schijnt nog steeds van toepassing te zijn, informeer bij de dealer, ingezonden tip)

We kregen deze tip binnen van een keurmeester die bovenstaande auto binnenkreeg met een afgescheurde achterste draagarm. Bij nadere inspectie bleek dat de draagarm inwendige enorm door roest was aangetast waardoor hij uiteindelijk afscheurde. Aan de buitenkant is dit op geen enkele wijze te zien. Heeft u tips hoe dit voortijdig te constateren is horen we het graag van u.

Dankzij een ingezonden tip en foto op 29-8-2010 hebben we onderstaande aanvullende info binnengekregen over de Santa Fe draagarmen:
Aandachtpunten zijn de draagarmen aan de binnenzijde EN het subframe. Hier schijnt een modificatie/coulanceregeling voor te zijn (informeer bij de dealer). Beide roesten meestal door via de binnenzijde. Vanaf de buitenkant is er vaak niets te zien totdat je er met een hamertje op tikt.
Je kunt zien of er gemodificeerde draagarmen gemonteerd zijn als er meer dan 3 gaten in de draagarmen zitten (ontwatering) ook in het subframe zitten er meerdere gaten met kunststof doppen als deze van het gemodificeerde type is.

klik op de foto voor een vergroting

 

23-6-2013 (ingezonden tip en foto's)
Hyundai Matrix en Atoz. Roestschade aan subframe.

27-4-2013 UPDATE opnieuw melding binnengekregen met nieuwe foto's
Hyundai Getz 2003. Roestschade aan bevestigingspunt van subframe. (ingezonden tip)

 

24-1-2013
Hyundai H200 2003. Roestschade aan subframebalk. (ingezonden tip)

Ernstige roestschade aan subframebalk van de stuurhuis- en stabilisatorstang bevesting. om de balk goed te kunnen beoordelen moet de onderplaat gedemonteerd worden.

 

25-6-2012
Hyundai Santa Fé 2.2 diesel 2006. Onderste fuseekogel zit los in draagarm. (ingezonden tip)

Het gaat om een ingeperste, niet verende kogel, met bovenop een borgring. Als je met een bandenijzer controleert , naar onder en naar boven zie je een vreemde beweging van die kogel, eerst weet je niet wat er gebeurt. Hang je het voertuig uit de veren en je steekt een bandenijzer vanaf de voorzijde over de draagarm en drukt hem onder tegen de spoorstang dan is het heel duidelijk te zien.

De kogel was voorheen vervangen maar niet op de juiste wijze ingeperst. De draagarm is op de pers ondersteund maar niet op de rand van het gat voor de kogel. De draagarm loopt van binnen naar buiten taps zodat de kogel niet recht door het gat gaat/moet. Doordat de draagarm verkeerd ondersteund is, wordt het gat ovaal waardoor de kogel later gaat kantelen.

Wij zijn dit ook bij andere merken al eens tegen gekomen (bv bij Mitsubischi en Mazda). Het gaat dan vaak om ingeperste kogels waarvoor origineel geen losse vervangende kogels voor te krijgen zijn. In de aftermarket zijn deze dan wel te krijgen maar we hebben zoals gezegt al vaker gezien dat deze na verloop van tijd toch los in de draag arm gaan zitten.

 

1-5-2012
Hyundai Excel 1997: Doorroesten voorste draagarmen. (ingezonden tip en foto's)

Zoals op de foto's te zien is worden de draagarmen door de roestschade aan de onderszijde zo verzwakt dat deze aan de bovenzijde zelfs doorscheuren.

klik op de foto's voor een vergroting.

 

8-10-2011
Hyundai Atos. Achteruitrij-verlichting blijft branden. (ingezonden tip)

Wanneer je de schakelaar van de achteruitrij-verlichting op de bak vevangt controleer dan goed of de verlichting ook weer uit gaat. Er zit in de versnellingsbak, achter de schakelaar een kogeltje. Bij het vervangen van de schakelaar wil deze er nog wel eens uit vallen. Men controleert meestal wel de werking of hij het doet maar niet of hij ook uitgaat, het kogeltje ligt dan in de olie aftapbak en de verlichting blijft dan constant branden.

 

25-6-2011 (update met nieuwe, ingezonden foto's)
Hyundai Atos 1998 tot 2003.
Roestschade aan voorste subframe.
zie foto's (ingezonden tip)

Bij bovenstaande type's komt het nog wel eens voor dat het voorste subframe doorroest. Bij latere modellen is het materiaal aangepast en zijn er afwateringsgaten toegevoegd. De roestschadegradatie van een subframe is 6E en mag eventueel gerepareerd (gelast) worden.

 

22-5-2011
Hyundai H200. Roestschade aan voorste subframe. (ingezonden tip) zie foto's

Dit is pas goed te controleren wanneer de carterplaat gedemonteerd is.

 

3-4-2011 update met nieuwe ingezonden foto's
Hyundai Trajet bj. 2000. Doorroesten achterste draagarmen. (ingezonden tip) zie foto's

Zoals op de foto's te zien is moet je vooral letten op de rand/lasnaad van de draagarmen.

 

26-1-2011
Hyundai Matrix 2002-2010. Voorste remleidingen corroderen. (ingezonden tip)

De remleidingen corroderen zeer ernstig tpv leidingdoorvoeren door binnenschermen (voorzijde). Rubberen leidingdoorvoer goed wegtrekken corrosie wordt dan pas goed zichtbaar.

 

29-8-2010
Hyundai Excel 1995. Uitscheuren stibilisatorstang beugel. (ingezonden tip)

Zoals op de foto te zien is, is de stabilisatorstang beugel uit het chassis gescheurd en komt hierdoor zelfs tegen de stuurhuishoes. Doordat de stuurhuishoes langs de beugel schuurt gaat deze stuk uiteindelijk stuk.

klik op de foto voor een vergroting

 

6-4-2010
Hyundai Atos 2001. Lekkage in vulslang bij aansluiting op benzinetank. (ingezonden tip)

Bij deze voertuigen is soms een lichte benzinelucht onder de auto waarneembaar. Kijk dan goed naar de vulslangaansluiting op de benzinetank bij de slangklem. Het komt nogal eens voor dat hier een scheur zit. zie foto's

 

28-2-2010
Hyundai Exel 1998. Doorroesten draagarmen (ingezonden tip en foto) zie foto

 

21-12-2008
Hyundai Atos 1998 tot 2003. Tankontluchtingsslang.
(ingezonden tip)

Bij bovenstaande types komt het nogal eens voor dat de ontluchtingsslang bij de benzinetank ingescheurd is.

 

Hyundai Accent 1997. Roestschade aan voorste draagarmen (ingezonden tip) zie foto's

 

Hyundai Sonata 6 cilinder bj 2000. Roestschade aan voorste subframe. (ingezonden tip)

De roestschadegradatie van een subframe is 6E en mag eventueel gerepareerd (gelast) worden.

 

Hyundai Excel '95-'96. Roestschade aan voorste draagarmen. (ingezonden tip)

Als je de draagarmen bekijkt zie je kleine roestbultjes zitten, wanneer je deze beklopt ga je er vaak doorheen.

 

Hyundai Coupé en Lantra roestschade aan achterste subframe. zie foto's

Bij bovenstaande type's komt het nog wel eens voor dat het achterste subframe doorroest. De roestschadegradatie van een subframe is 6E en mag eventueel gerepareerd (gelast) worden.

 

H100 en H200. Loadindex.

Let bij deze voertuigen (vanaf 1998) op dat er banden gemonteerd zijn met een goede loedindex.

 

H100. Wielbouten.

Afgebroken wielbouten/tapeinden. Dit komt meestal omdat sommige type aan de linkerzijde "links" schroefdraad hebben.

 

H200. Wielbouten.

Afgebroken wielbouten/tapeinden. Dit komt meestal omdat sommige type aan de linkerzijde "links" schroefdraad hebben.

 

Terug naar merken-database