© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

klik hier voor de Printversie van deze tekst.

 

Onderstaande wijzigingen gaan per direct in (Juli 2006).

 

Algemeen.

  • Het is niet meer verplicht om de oude onderdelen van de gemelde reparatiepunten te bewaren.

 

Tab 1. Controle tussen Raadpleegscherm en het Kentekenbewijs.

alleen de onderstaande punten moeten nog gecontroleerd worden en overeen komen.

  • Het kenteken
  • De voertuigsoort
  • De duplicaatcode
  • Het identificatienummer (chassisnummer)
  • De brandstofsoort
  • De maximum massa beladen voertuig
  • De EEG voertuigcategorie toevoeging (Personenauto = M1 en Bedrijfsauto = N1)

De volgende verschillen zijn hierbij toegestaan:

  • Bij de brandstofaanduiding "G" mag ook de aanduiding "G2" of "G3" worden geaccepteerd.
  • Als er op het kenteken "oplegger" is vermeld en op het Raadpleegscherm "aanhanger" geldt dit niet als een afwijking.
  • Als er bij een driewielig voertuig op het Raadpleegscherm bij "voertuigsoort" een "P" is vermeld geldt dit niet als een afwijking.

Voor de overige aspecten blijft deze administratieve procedure ongewijzigd.

 

Tab 1 en Tab 6 bijlage 2. Controle tussen Voertuig en het Kentekenbewijs.

alleen de onderstaande punten moeten nog gecontroleerd worden en overeen komen.

  • Het kenteken
  • Het identificatienummer (chassisnummer)
  • De brandstofsoort
  • Bijzonderheden (aanpassing gehandicapten / Taxi bijlage)

Opmerking:

Als er op deel 1 of deel 1a "Ambulance" is vermeld, MOET er een brancard inclusief bevestigingsconstructie daarvoor zijn gemonteerd.

 

Tab 6 bijlage 3. Controle op aanwezigheid van de juiste kentekenplaten.

  • Er hoeft NIET meer gecontroleerd te worden of de duplicaatcode op de kentekenplaat en het kentekenbewijs overeen komen, ongeacht het bouwjaar.
  • Er hoeft NIET meer gecontroleerd te worden of er een GAIK-droogstempel op deel 1/1a staat of dat er een vermelding "RDW-GAIK" bij bijzonderheden is vermeld, ongeacht het bouwjaar.

Voor de rest blijven de eisen voor kentekenplaten genoemd in bijlage 3 ongewijzigd.

Opmerking:

Er zijn verschillende gevallen bekend dat de Politie bekeurd omdat de duplicaatcode op de plaat en het kentekenbewijs onderling verschillen, dit terwijl het volgens de APK Regelgeving is toegestaan. Het is misschien verstandig dit ook aan uw klanten te melden.

 

Tab 3 en Tab 4. Keuringseisen en Regeling permanente eisen.

Artikelnummer

 

Korte omschrijving

 

Wijze van keuren

 

Toelichting

 

5.2.1 lid c, 5.3.1 lid d en Tab 6 bijlage 3

Keurmerk kentekenplaat en controle op Gaik-Stempel of RDW-GAIK vermelding onder bijzonderheden

Vervallen ongeacht bouwjaar

 

Het kenteken moet op één plaatdeel staan

5.*.31 en 5.*.38 Regeling permanente eisen

Gebruik pedaaldrukmeter.

 

Bij twijfel.

 

Gebruik alleen indien voorgeschreven bij twijfel over de werking/ deugdelijkheid van het remsysteem.

 

2.8.12 en 2.8.13 Regeling permanente eisen

Gebruik elektronische remvertragingsmeter.

 

Bij twijfel .

 

Gebruik alleen indien voorgeschreven bij twijfel over het behalen van de minimale eis.

 

5.*.38

 

Overberemming achteras.

 

Bij twijfel .

Alleen bij twijfel, zoals eerder op een rollenbank, 4-plaats bank of op de weg controleren.

Bij twijfel wordt controle uitgevoerd volgens hoofdstuk 2 titel 8 Afdeling 3 van de Regeling Permanente Eisen.

 

5.*.40

 

Werking hulpreminrichting.

 

Vervallen .

 

Dit was eerder ook al geen controlepunt.

5.*.47a

 

Symbool airbag.

 

Vervallen .

 

Dit was eerder ook al geen controlepunt.

5.3.45 en 5.3.45a

 

Gezichtsvelden spiegels en gezichtsveld verbeterende voorzieningen. ( alleen voor Bedrijfsauto's )

Bij twijfel .

 

Controle gezichtsvelden alleen als dit noodzakelijk is voor het bepalen van het aantal voorzieningen.

 

5.*.64

 

Verbod op verblindende verlichting.

let op : niet toegestane verlichting blijft verboden.

Vervallen .

 

Met uitzondering van de bijzondere kentekens CD; CDJ en BN; GN alsmede vermelding bijzonderekoplampen, is er geen verdere controle op dit punt.

 

5.3.1 lid c en 5.12.1 lid c

 

 

Controle constructieplaat .

Vervallen .

 

Hoeft niet meer gecontroleerd te worden tijdens de APK.

Als er bij “de wijze van keuren” is vermeld: “bij twijfel”, dan is het aan het oordeel van de keurmeester of de steekproefcontroleur of het aspect wel of niet beoordeeld/uitgevoerd wordt.

 

klik hier voor de Printversie van deze tekst. (daar is bovenstaande tabel duidelijker te lezen/printen)

 

Onderstaande punten hoeven dus NIET meer gecontroleerd te worden tijdens de APK keuring.

Hier onder hebben we voor de duidelijkheid beschreven welke punten er tijdens de controle tussen Raadpleegscherm – Kentekenbewijs en tussen Voertuig – Kentekenbewijs zijn komen te vervallen.

Vervallen controlepunten tussen Raadpleegscherm en het Kentekenbewijs

  • Merk
  • Plaats identificatienummer/chassisnummer
  • Type
  • Aantal wielen
  • Aantal deuren
  • Aantal cilinders
  • Wielbasis
  • Breedte

 

Vervallen controlepunten tussen Voertuig en het Kentekenbewijs

  • Plaats identificatienummer/chassisnummer
  • Wielbasis
  • Aantal wielen
  • Aantal cilinders
  • Inrichting (bij bedrijfswagen b.v. Open wagen of Gesloten wagen)
  • Breedte
  • Ashefinrichting
  • Afstand, voorzijde voertuig – hart koppeling (was al langer geen controlepunt bij lichte bedrijfswagens)

 

klik hier voor de Printversie van deze tekst. (daar is bovenstaande tabel duidelijker te lezen/printen)

 

Aan dit informatieblad kunnen geen rechten worden ontleend ------------- © Auto-Advies J.Speksnijder

Bron: RDW

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........