© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

Aanvullende tips en antwoorden op vragen over het gebruik van Winterbanden 2008/2009 (bron: met dank aan Ronden Banden)

 

In Duitsland en Oostenrijk heb je winterbanden nodig als er ‘winterse omstandigheden' zijn. Wat zijn die precies? Geldt dat in een vaste periode?

De Duitse wetgeving zegt dat het motorvoertuig aangepast moet zijn aan de weersomstandigheden, in Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen. In Duitsland geldt dit het hele jaar, in Oostenrijk geldt de verplichting tussen 1 november en 15 april. Het weer kan zeker in de bergen ook buiten de wintermaanden voor verrassingen zorgen.

De verplichting heeft niet alleen betrekking op de banden maar ook op bijvoorbeeld de ruitensproeiervloeistof, de ruitenwissers en de koelvloeistof. Gewone banden zijn niet geschikt voor winterse omstandigheden.

Van winterse omstandigheden is in elk geval sprake bij sneeuw, ijs of gladheid. Er zijn nog geen rechterlijke uitspraken over welke weersomstandigheden dat nu precies zijn.

 

Hoe zit het in het buitenland met caravans of kampeerauto's? Zijn daarvoor ook winterbanden verplicht?

In Duitsland staat in de wetgeving ‘motorvoertuig'. De bovenstaande verplichtingen gelden dus ook voor kampeerauto's. Ook in andere landen geldt voor kampeerauto's hetzelfde als voor personenauto's. Voor caravans is dit anders. Er zijn geen landen waar een verplichting geldt voor winterbanden of sneeuwkettingen onder caravans. Het mag wel en het levert ook voor caravans een betere wegligging op.

 

Ik heb M+S banden. Is dat genoeg in winterse omstandigheden?

Het bekende M+S logo zegt, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, niets over de pure wintereigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S: modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en gaf de aanpassing van het profiel aan dit soort ondergrond aan. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden. Het kan dus gebeuren dat dit logo er alleen maar op staat zodat banden met een lagere snelheidscode gemonteerd kunnen en mogen worden. Het M+S logo alleen zegt dus niets over de wintereigenschappen van een band.

Het “sneeuwvlokje” symbool is daarentegen wel een indicatie voor wintereigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken is echter slechts een remtest (voorzien voor Europa) of een tractietest (standaard in de USA) op sneeuw voorgeschreven. Het symbool zelf geeft hiermee slechts het voldoen aan minimale eisen op sneeuw weer. Het gezamenlijke niveau van alle veiligheidsrelevante eigenschappen van een winterband kan alleen in een omvangrijke winterbandentest worden vastgesteld, die alle mogelijke wegcondities (droog, nat, sneeuw, ijs) afdekt. Bij onze winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik), de hoeveelheid giftige stoffen (PAK's), die vrijkomen bij slijtage van de banden en beproeven we de banden op hoge snelheid.

 

Ik ga via België naar Frankrijk op wintersport. Heb ik dan ook winterbanden nodig?

In België is niet in de wetgeving opgenomen dat winterbanden verplicht zijn, net zomin als in Nederland. In de Franse wet is het uitgangspunt dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond hiervan kan het rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid bij ongevallen en strafrechtelijke vervolging. Advies: gaat u in de wintermaanden naar de Ardennen of naar Frankrijk, rijd dan op winterbanden.

 

Ik rijd alleen door Duitsland heen op weg naar mijn wintersportbestemming. Heb ik dan ook winterbanden nodig?

Ja. Misschien kunt u voor de heenweg nog bekijken of er sprake is van winterse omstandigheden, maar voor de terugweg lukt dat zeker niet.

Ons advies: rijdt u in de wintermaanden naar of door Duitsland, rijd dan op winterbanden.

In Oostenrijk is het vanaf 2008 verplicht tussen 1 november en 15 april bij winterse omstandigheden op alle wielen winterbanden te voeren en/of sneeuwkettingen op de aandrijfwielen. Het laatste mag slechts als het geen schade aan het wegdek kan toebrengen.

 

Gelden die buitenlandse regels ook voor Nederlandse auto's, en wat is de boete?

Ja. U riskeert niet alleen een boete, maar het rijden op zomerbanden zal in bepaalde weersomstandigheden het risico op een aanrijding vergroten. Daarom kan het ook leiden tot medeaansprakelijkheid voor een schade.

De boete verschilt per land. Duitsland kent een vast bedrag: € 20, bij hinder of gevaarzetting is de boete € 40 en 1 strafpunt. In Oostenrijk is de boete € 35, maar bij gevaarzetting kan hij oplopen tot € 5.000,- en inbeslagname van de auto. Ook in de meeste andere landen kan het strafbaar zijn, daar geldt geen vast bedrag maar kijkt men naar de feitelijke omstandigheden.

 

Maakt het bij een ongeluk uit op welke banden ik reed?

In veel landen (in ieder geval in Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden en Zwitserland) kan het niet gebruiken van winterbanden een rol spelen bij de aansprakelijkheid voor een aanrijding.

Uw WA-verzekering zal een schade die u heeft toegebracht aan iemand anders wel vergoeden maar in veel gevallen gaat dat ten koste van uw bonus-malus, en uw eigen autoschade is misschien niet all risk verzekerd of u heeft een eigen risico. In het ergste geval krijgt u een deel van uw letselschade niet vergoed omdat u medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden.

 

voor een printversie van bovenstaande tekst, klik hier

 

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

 

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........