© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

Het onderstaande praktijkverhaal en foto's onderstrepen het belang van een jaarlijkse APK keuring en bewijzen dat de verkeersveiligheid er zeer zeker op achteruit zal gaan wanneer de plannen om naar een 2 jaarlijkse APK keuring over te gaan, doorgevoerd worden.

Tijdens de APK keuring van onderstaande auto werd geconstateerd dat deze tijdens de proefrit, een zeer vreemd weggedrag vertoonde. Bij inspectie van de auto op de brug was de oorzaak dan ook snel gevonden. De voorbanden hadden aan de buitenzijde een profieldiepte van bijna 7mm en aan de binnenzijde waren ze afgesleten tot op het karkas, het ijzerdraad kwam erdoorheen. De uitlijn-apparatuur gaf later een uitspoor van 9mm aan.

Toen de klant op de hoogte werd gesteld dat zijn auto was afgekeurd op glade/beschadigde voorbanden kon deze zijn oren niet geloven. “Ik heb 6000 km geleden nieuwe banden laten monteren en ben vanmorgen nog om de auto heen gelopen, toen zat er nog profiel genoeg op” , was zijn antwoord. Na dat hij met eigen ogen gezien had wat er aan de hand was, was hij uiteraard overtuigd dat deze banden aan vervanging toe waren.

Natuurlijk is een bestuurder er zelf verantwoordelijk voor dat zijn voertuig in technisch goede staat verkeerd. Maar in de praktijk zal bijna niemand op zijn knieën onder de auto gaan liggen, om te kijken of hij nog voldoende profiel op zijn banden heeft. “Daar wordt toch tijdens het onderhoud en de APK na gekeken” zal het antwoord van de meeste autobezitters zijn.

 

Het is de klant niet kwalijk te nemen dat hij denkt dat er niets mis is.

Vanaf hier gezien nog meer dan genoeg profiel op de banden.

Maar bij nadere inspectie valt dat toch wel héél erg tegen.

Het karkas is zichtbaar en het ijzerdraad komt door de band heen.

 

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........