© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 

 

28-12-2015 (ingezonden tip)
Citroen C1 (en zustermodellen) 2008, 2009 en 2010. Corroderen/Breken van de handremkabels.

28-12-2015 (Ingezonden tip en foto's)
C5 2005. Speling/uitslijten lagerbussen van achteras.

Op het oog is wel te zien dat het lager van de achteras uit het midden zit maar erg moeilijk te bepalen hoeveel de slijtage precies is. Wil je weten hoeveel de speling is moet je de as onbelast laten hangen en de 4 bouten van de torsiestang oplossen. De as op de foto's had op het lager zeker 5 mm speling en dat is dan bij het wiel al gauw 4 cm speling.

18-12-2015 (Ingezonden tip en foto's)
Jumpy (en zustermodellen) Doorroesten subframe.

Moeilijk te zien door dikke tectyl laag, altijd goed bekloppen dus.

28-6-2015 Belangrijke Update
Berlingo achterste rubber van de voorste draagarm. ZIE AFBEELDINGEN met uitleg

Volgens laatste uitleg in de APK Keurmeester nr. 69 van Juni 2015 is het achterste rubber een asbevestiging (deze moet deugdelijk bevestigd zijn en hier wordt GEEN maximaal toegestane speling voor opgegeven) en GEEN draaipunt in de onafhakelijke wielophanging waar een maximale speling van 1mm voor geldt.
Hierdoor klopt onze onderstaande uitleg per direct niet meer en hoeft er pas afgekeurd te worden wanneer het achterste rubber ondeugdelijk bevestigd is.
Auto op de grond/brug laten staan. Het voorwiel bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig voor en achterwaarts bewegen. Hierbij is de speling goed te voelen. Speling op het draagarmrubber mag niet groter zijn dan 1mm in de richting van de belasting, de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten. Het draagarmrubber mag door zijdelingse verplaatsing  geen kontaktplekken vertonen. Wanneer de rubbers erg ver versleten zijn is het ook te controleren wanneer de vooras vrij hangt. (zie instructie filmpjes)

 

9-2-2014 (ingezonden tip en foto's)
Citroën C5 bj 2002. Ondeugdelijke bevestiging van achterste remblokken.

Door het corroderen van de achterste remklauwen breekt er soms een deel van de remklauw af waardoor de remblokbevestiging ondeugdelijk is. Dit is zéér moeilijk te zien door het dekseltje die met hetzelfde boutje gemonteerd zit. Ook de oplossing op de 2e foto is ondeugdelijk, dus niet toegestaan.

15-10-2013
Citroën Berlingo . Scheuren achterste rubber van voorste draagarmen.
Er mag maximaal 1mm speling aanwezig zijn buiten de elasticiteit van het rubber. Hier heeft het rubber door het losscheuren van het metaal duidelijk meer speling.

klik hier voor een filmpje hiervan op ons YouTube kanaal

15-10-2013
Citroën Saxo 1999. Roestschade aan de dorpels voor het achterwiel.
Let hierbij vooral op het "geluid" tijdens het bekloppen van de dorpel. Op het oog lijkt het net of de dorpel nog in goede staat is maar onder de coating is de dorpel soms compleet weggeroest.

15-10-2013
Citroën Saxo 1999. Roestschade aan langsbalken en dwarsbalken.

27-12-2012
Citroën Picasso. Roestschade aan dorpel onder voorportier.
Onder de coating laag roest de dorpel door. Dit is alleen te controleren door de dorpel goed te bekloppen, vooral onder de voorportieren langs de onderste dorpelrand.

 

11-11-2012
Peugeot Boxer en 'zustermodellen" Citroën Jumper en Fiat Ducato
. Breken achterste bevestigingsoog van achterbladveer. Zie foto's

 

15-9-2012 (ingezonden tip en foto's)
Citroën Saxo/ Peugeot 106 1997. Roestschade achterasbevestiging aan de bodemplaat.

De achteras zit vast aan de bodemplaat en deze zit weer aan de wielkast. Door de roestschade laten de bodemplaat en de wielkast los van elkaar. Met als gevolg dat de achteras los komt te zitten.

klik hier voor het filmpje (11mb mp4 bestand).

 

25-6-2012
Citroën Picasso. Lengtebepaling dorpel.

Bij deze auto's lijkt de dorpel onder de achterdeur tot vlak voor het achterwiel door te lopen maar schijn bedriegt. Als je aan de achterzijde van de dorpel kijkt is het laatste stuk helemaal open (geen kokervorm), dus geen dorpel maar gewoon een plaatdeel.
Kijk dus ook uit bij deze auto's waar u de "poten" van een 2-koloms hefbrug plaatst, het pijltje op de dorpel staat er zeker niet voor niets. zie foto's

15-5-2011 Update
Citroën C5 en Xantia bj 2000. Aanlopen achterste remklauwen. (ingezonden tip en foto's)

Omdat het aluminium van de remklauw op een gegeven moment zo ernstig gaat corroderen wordt de klauw scheef gedrukt en raakt hierdoor de remschijf. zie foto's

 

30-12-2010
Citroen C5. Barsten olietankje hydro-vering. (ingezonden tip)

Bij het nieuwe type C5 komt het regelmatig voor dat, als men de auto uit zijn veren licht dat daarna het olietankje barst (vooral met deze koude).
Trucje is vooraf de dop even los te draaien en na de keuring weer vast, scheelt een hoop ellende.

 

1-8-2010
Citroen C3. Breken achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

 

18-4-2009
Citroen C3. Breken voorste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

 

5-3-2009
Citoén Xsara Picasso 18-16v 2002. roestschade aan dorpel. (ingezonden tip) zie foto's

 

Citroén Xantia type 1 en 2. Voorste remslangen (ingezonden tip) zie foto's

Bij bovenstande type's komt het nog al eens voor dat er een beschadiging (snee) in de voorste remslang zit tot op het canvas. Om dit te kunnen zien moet de remslang goed alle kanten op gebogen worden.

 

Citroën Berlingo. Achterste remslangen.

Bij zéér zware belading kan het voorkomen dat de achterste remslangen langs de bodemplaat gaan schuren.

 

Citroën C5. Gebroken (buiten) Handremkabel. zie foto

 

Citroën Xantia, BX, CX en XM. Handremkabels en Veersysteem.

Breken van de buitenkabel en gangbaarheid van de handremkabels.

De veerbollen van de Xantia zijn gevuld met stikstof wat nog wel eens na verloop van tijd weglekt, hierdoor is de verende werking niet meer aanwezig en "stuitert" de auto over de weg. Dit is reden voor afkeur, een voertuig moet namelijk zijn voorzien van een goed werkend veersyteem.

 

Citroën BX, CX, XM en Xantia. Remschijven. zie uitleg

Remschijven aan de achterzijde, meer dan 50% roest over de gehele omtrek. Let hierbij vooral op de binnenzijde, deze is moeilijk te beoordelen omdat de ankerplaat/spatplaat het zicht erg beperkt.

 

Terug naar merken-database ................ ga naar Citroën pagina 1

 

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........