© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

 


Zelf online aanmelden voor het Examen bevoegdheidsverlenging bij Innovam/IBKI

U kunt zelf uw examendatum en tijd ('s morgens of 's middags) kiezen. Omdat we veel vragen kregen hoe dit moet, hebben we een handleiding met afbeeldingen gemaakt. klik hier voor de handleiding


Het blad APK Keurmeester is een informatieblad voor keurmeesters wat gemiddeld één maal per kwartaal uitkomt. Hierin worden keuringseisen uitgelegt en besproken. Ook worden hier vragen van keurmeesters in beantwoord en wijzigingen besproken. Het blad APK Keurmeester is in PDF formaat op de RDW site te downloaden. Als service voor bezoekers van onze site hebben we vanaf heden deze downloads ook op onze site gezet. klik hier om het blad (vanaf 2008 tot nu) te downloaden.

Tevens hebben we sommige tips uit de APK Keurmeester op deze pagina verder uitgelicht

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

4-9-2016
Een deuk in een dorpel of balk is pas reden tot afkeur als sterk vervormd deel wanneer de gehele carrosserie hierdoor zwakker wordt. Bij de deuk op onderstaande foto's is dat niet het geval dus GEEN reden tot afkeur.

 

14-5-2016
Markeringslicht rechts achter op een Camper. Wanneer deze zowel wit naar voren als rood naar achteren straalt, let er dan op dat dit licht niet meer dan 25% is afgeschermd door de luifel. Vaak is de luifel later gemonteerd en wordt het markereinglicht (gezien vanaf de voorzijde) méér dan 25% afgeschermd.

14-5-2016
Wanneer de kilometerstand niet goed af te lezen is moet er GT tijdens het afmelden worden ingevoerd, hieronder enkele foto's waar dit zeker op van toepassing is.

 

28-6-2015 Belangrijke Update ZIE AFBEELDINGEN met uitleg
Draaipunten in de onafhenkelijke wielophanging.
Wat valt hier nu precies wel en niet onder ?
zie toelichting

 

28-6-2015
Tubeless Ventiel met een "dikke buik".

Dit ventiel heeft zijn "dikke buik" gekregen omdat de wieldop op een verkeerde wijze gemonteerd heeft gezeten. Soms is het dus noodzakelijk om de wieldoppen te demonteren om alles goed te kunnen controleren.

27-6-2015
Wegroesten van kraag knelverbinding aan remslang.

Dit is een steeds vaker voorkomend probleem bij allerlei merken die een rubber hoes over de knelverbinding hebben gemonteerd. Rubber hoes met bv een schroevendraaier even lostrekken of de hoes "terug trekken" is de enige goede controle manier.

 

4-11-2014 (ingezonden tip)
Je hoeft niet altijd €31,50 te betalen als je een papieren kenteken kwijt bent. Omruilen voor een card is een goedkopere oplossing! Dat kost €9,05.

 

4-11-2014 (ingezonden tip)
Betreft alle auto's met niet lastafhankelijke remdrukbegrenzers.
Een bezoeker van onze site heeft de volgende ervaring hiermee.
Het is hem al een paar keer overkomen dat de auto op de remmenbank tijdens de APK goed is ,na een reparatie, enkele dagen later, helemaal geen remwerking meer op één van de achterwielen. Oorzaak, remdrukbegrenzer in gesloten toestand vast blijven zitten, dit kan ook gebeuren na de drukproef, advies is dus, de auto vóór het afmelden altijd nog een keer over de remmenbank halen.

 

25-3-2014 (ingezonden tip)
Aan welke kant zit het tankklepje ??
Deze tip heeft helemaal niets met APK te maken maar is in de dagelijkse praktijk erg handig om te weten. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, moet je met een auto tanken, sta je net aan de verkeerde kant van de pomp. Dit is heel makkelijk te voorkomen (bij jonge auto's).

Bij bijna alle jonge auto's staat er een klein pijltje in de tankmeter naast de pomp afbeelding (zie foto),erg veel mensen weten de betekenis van dit pijltje niet, het geeft heel logisch, de kant van de tankklep aan.

In dit geval zal het tankklepje dus links zitten.

De uitlaatuitmonding zit meestal aan de andere kant, zie tip hieronder

25-3-2014 (update)
Waar zit de uitlaat, links of rechts?
(ingezonden tip)
Bij veel moderne auto's zit de uitlaat ergens onder de achterbumper verstopt. Om de meetsonde van de roetmeter of CO tester te monteren moet je soms op de knieën achter de auto langs kruipen om de uitlaat te vinden. Een tip die bij de meeste auto's geldt is:
Kijk aan welke kant het tankklepje zit, de uitlaat zit dan meestal aan de andere kant, dus:
Tankklepje links - Uitlaat rechts.

15-10-2013 (update met ingezonden foto's)
Roestschade (corrosie) aan gastank, geldt voor zowel LPG tank als CNG tank.

Klik hier voor de foto serie.

15-10-2013
Marterschade. Helaas komt dit steeds vaker voor, hier zijn er stukken vacuumslang spoorloos.

15-10-2013
Let op dat bij bakwagens (bv Sprinter) de a.lichten reflectoren bevatten. Er worden nogal eens aanhanger glazen zonder reflector gemonteerd. Een extra reflector bijplakken is dan een oplossing.

De extra reflector licht wel op maar het achterlichtglas niet. Hier is dus een achterlichtglas zonder ingebouwde reflector gebruikt.

 

15-10-2013
Doffe (kunststof) koplampen, een steeds vaker voorkomend probleem.

Kunststof "koplampglazen" worden dof en dimlichtbeeld wordt beïnvloed. Polijsten kan soms (tijdelijk) helpen.

 

27-4-2013
Zijgroeven in banden wel of geen hoofdgroeven.

Vaak is het moeilijk te bepalen of de zijgroeven gemeten moeten worden als hoofdgroef. Hiervoor zijn twee factoren bepalend:
1. Is de diepte van de zijgroef even diep als de hoofd langsgroeven.
2. Zit er een slijtageindicator in de zijgroef, zo ja, dan moet hij gemeten worden als hoofdgroef. Het kan dus voorkomen dat deze zijgroef minder diep is dan de hoofd langsgroeven. Bij het profiel op onderstaande foto's is het dus mooi duidelijk dat de zijgroeven als hoofdgroef aangemerkt moeten worden omdat de fabrikant er een slijtage-indicator in heeft aangebracht. Deden alle fabrikanten dit maar, dan was het voor ons keurmeesters vaak een stuk makkelijker.

 

27-4-2013 Op dit moment van omwisselen winter-zomerbanden, zéér actueel.
De afgelopen tijd zijn we toch weer een aantal auto's tegengekomen waarvan de wielbouten/moeren los zaten. Zeker na de periode van wielen wisselen (winterbanden-zomerbanden) is het zaak om hier goed op te letten en de wieldoppen te verwijderen. Wanneer de wielen door paticulieren zelf gewisseld zijn worden deze meestal niet met een momentsleutel nagetrokken.

Ook niet vergeten achter dit soort wieldeksels te kijken. Als het sleuteltje niet aanwezig is biedt een punttang vaak wel uitkomst.

 

27-4-2013
EOBD lampje.

Niet alle merken gebruiken hiervoor een controlelampje met de bekende motor foutcode afbeelding. Sommige merken/types gebruiken bij hun dieseluitvoeringen het voorgloeilampje als EOBD lampje, bijvoorbeeld VW T5 en Ford transit

 

23-3-2013
Toelatingseisen om deel te nemen aan APK examens aangescherpt.

Lees hier verder of bezoek de site van IBKI

 

23-3-2013
Vooropleidingtraject en Diploma-eisen om APK Keurmeester te worden.

We krijgen regelmatig vragen over Diploma-eisen en ontheffings-eisen om de opleiding tot APK Keurmeester te kunnen volgen. Op de site van IBKI staat dit beschreven.

 

27-12-2012
Controle van remslangen.

Onderstaande remslangen kwamen we tegen op een Amerikaanse Pickup. Op de foto's is nogmaals te zien dat het zeer belangrijk is om onder de rubber mantels van de remslangen te kijken.

 

 

15-9-2012 (ingezonden tip)
Controle autogordels. Vergeet het onderste bevestigingspunt niet te controleren.

Bij de controle van de autogordels wordt nog wel eens vergeten het onderste bevestigingspunt aan de B-stijl goed te bekijken. De lus van de gordel beschadigd of slijt soms op deze plaats, vooral bij wat oudere auto's. Bij 3-deurs auto's waar de lus van de gordel aan een stang/beugel is gemonteerd moet je extra goed opletten. Zeker wanneer de stang wat roestverschijnselen krijgt slijt/beschadigd de gordel op deze plaats zeer snel.

25-6-2012
Gebroken Schroefveren, helaas nog steeds op de 1e plaats van de "Misser top 10"

Eigenlijk is het vreemd dat bij een onderdeel welke toch vrij eenvoudig te controleren is, er zoveel fouten gemaakt worden, en tijdens steekproeven blijkt dat er veel keurmeesters de fout in gaan op het onderdeel veren.
Wij denken dan ook dat, zoals we hierboven schreven "vrij eenvoudig te controleren" lang niet altijd meer op gaat bij de moderne voertuigen. Bij moderne wielophangsystemen is niet altijd meer, zomaar te zien of te "voelen" of er een winding gebroken is.
Als tweede oorzaak kan 'tijdsdruk" nog wel eens een oorzaak zijn van het onvoldoende goed inspecteren van de veren. Dit mag eigenlijk geen reden zijn.
Er zijn in ieder geval twee manieren die fouten bij het controleren van het veersysteem voorkomen:

1e: Veren controleren wanneer de wielen vrij hangen, de wielophanging is dan compleet uitgeveerd en de veren zijn nu veel beter te controleren. Deze manier van controleren kost geen extra tijd, om de banden te controleren moet u deze toch al vrij hangen.

2e: Gebruikt een spiegeltje en een goede felle zaklamp om onder of boven in de draagarm te kunnen kijken en de de laatste windingen van de veer goed te kunnen zien. Dit vergt maar iets meer tijd dan "ik kan het bijna niet voelen maar het zal wel goed zijn"

Met een spiegeltje is duidelijk te zien dat er een stuk van de winding gebroken is

 

25-6-2012
Hoesje van stabilisatorstang stuk, geen reden tot afkeur. Als ze maar deugdelijk zijn bevestigd en geen breuken of scheuren vertonen.

 

25-6-2012
Steun op trekhaak ter voorkoming van diefstal uit bestelbus. Deze moet tijdens de APK wel verwijderd kunnen worden om de trekhaakkogel en de scharnieren van de achterklep te kunnen beoordelen.

17-6-2012
Nederlandse handleiding Snap-On EOBD tester. www.denieuweapk.nl

Zoals bekent moet er voor apparatuur welke tijdens de APK gebruikt worden, een Nederlandstalige handleiding aanwezig zijn.

Vaak worden bij moderne apparaten geen handleidingen bijgeleverd maar moet u deze zelf van internet downloaden. Dat vergt meestal veel gezoek op onduidelijke sites. Een bezoeker van onze site tipte ons o.a. over bovenstaande link en het idee of er misschien behoefte is om b.v. van meerdere merken een link op onze site te plaatsen. Heeft u dus een link naar een handleiding, mail het ons. Wij zullen deze dan op een aparte pagina gaan vermelden.

 

1-5-2012
Schurend geluid tijdens het remmen ondanks voldoende voering op de blokken.
Bij de blokken op onderstaande foto's is tijdens de fabrikage een stukje metaal in de voering terecht gekomen waar het niet hoort.
klik op de foto voor een vergroting.

 

1-5-2012
Montage dagrijlichten.
Wanneer Dagrijverlichting achteraf gemonteerd wordt vergeet men nogal eens aan de plaatsings eisen te voldoen. Ook deze verlichting mag maximaal 50 cm vanaf het breedste punt van het voertuig naar binnen gemonteerd worden. Dat is bij het voertuig op de foto dus niet het geval.
klik op de foto voor een vergroting.

 

1-5-2012
Fuseekogels welke gemonteerd zijn met het schroefdraad naar boven.
Deze constructie komt weer steeds meer voor. Het nadeel hiervan is, wanneer het hoesje niet goed afdicht of stuk is dan loopt er meteen water in de kogel. Hierdoor zal de kogel snel versleten en/of geroest zijn. Controle van het hoesje is het meest eenvoudig als het wiel gehaal naat binnen of naar buiten wordt gedraaid. zie foto.
klik op de foto voor een vergroting.

 

22-3-2012
Zoals u weet moet bij Benzine, Diesel en Hybride voertuigen met een DET ná 31-12-2005, per 1 april 2012 het EOBD systeem uitgelezen worden. Op deze pagina geven we daar wat meer informatie over.
Omdat het EOBD uitlezen per tester nogal verschilt hebben we van drie merken een soort handleiding gemaakt met afbeeldingen hoe dat (volgens ons) het meest eenvoudig gaat en waar u vooral op moet letten. lees verder

Wat betekend Readiness test/controle klik hier voor verdere uitleg. Het EOBD syteem voert tijdens de Readiness test een aantal interne controles uit op milieu gerelateerde onderdelen. Wanneer alle noodzakelijke onderdelen gevonden en getest zijn en naar behoren werken kan er pas worden overgegaan tot het uitlezen van P(owertrain) foutcodes..

 

25-6-2011
Roestschade aan Assen en Wielgeleidingselementen. Artikel 5.2/3.18

Wat is toegestaan en wat niet, wat mag gerepareerd worden en wat niet. Hierbij moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen Assen en Wielgeleidingselementen. lees verder en zie ook deze pagina

 

26-1-2011
Controle van verlichting. Wie kan de verlichting het beste controleren/beoordelen??

Het komt regelmatig voor dat er voertuigen in de steekproef afgekeurd moeten worden omdat er iets niet goed is met de verlichting. Massa probleem, (half)witte knipperlichtlampjes, wit licht door scheur in achterlicht unit, defecte achtereflectoren enz. Vaak laat men de verlichting controleren/beoordelen door mensen (stageloper, magazijn medewerker) die niet geheel op de hoogte zijn van de APK Regelgeving. Dat is zonde van de strafpunten.

Oplossing:
Laat de stageloper of magazijnmedewerker de verlichting bedienen en ZELF als keurmeester de verlichting controleren/beoordelen.

Let ook op het onderstaande.
Verlichting controleren.
Let er op dat de verlichting zowel afzonderlijk van elkaar als ook in combinatie met elkaar goed werkt. Alleen op deze manier kunt u bijvoorbeeld achterverlichting op massa gebrek controleren. De verlichting, zowel voor als achter moet in elk denkbare combinatie goed werken ook als deze gelijktijdig zijn ingeschakeld.

 

30-12-2010
Belangrijkste wijzigingen APK Regelgeving per 1-4-2011
klik hier

30-12-2010
Problemen bij de werking van de Cd-Rom Regelgeving software bij Windows Vista en Windows 7. Deze software is geschreven voor WinHlp programma welke vanaf Windows Vista niet meer door Microsoft wordt bijgeleverd.. Door het bestand van Microsoft op onderstaande link te installeren kunt u de Cd-Rom Regelgeving wel weer gewoon gebruiken

Voor Windows Vista:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=6ebcfad9-d3f5-4365-8070-334cd175d4bb

Voor Windows 7:
http://www.microsoft.com/downloads/nl-nl/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=258aa5ec-e3d9-4228-8844-008e02b32a2c

Auto Advies J.Speksnijder is op geen enkele manier aansprakelijk voor installatie van bovenstaande software.

 

1-11-2010
CD-Rom APK Regelgeving.

Veel mensen hadden moeite met het vinden, downloaden en installeren van de regelgeving op hun computer. We hebben een instructiefilmpje gemaakt hoe dit werkt. Deze is te zien op ons eigen YouTube kanaal.http://www.youtube.com/user/autoadvies De bedoeling is om het aantal filmpjes regelmatig aan te vullen.

 

14-6-2010
Dimlicht hoogte aanpassing. klik hier voor verdere uitleg

 

14-6-2010
Afscherming verplichte lichten met meer dan 25% (ingezonden tip) klik hier voor verdere uitleg

 

14-6-2010
Door defecte lichtbronnen mag het oorspronkelijk lichtoppervlak met niet meer dan 25% afnemen. klik hier voor verdere uitleg

 

9-5-2010
Moet de rugleuning van een scharnierende/neerklapbare achterbank wel of niet vergrendelen?

Over deze vraag bestaan veel misverstanden, maar het antwoord is (vanaf 1-5-2009) JA. Dus als de rugleuningvergrendeling niet werkt is dit reden tot afkeur. klik hier voor verdere uitleg.

 

5-4-2009
Kindersloten
(ingezonden tip)
vanaf 1 mei 2009 moeten de portieren die direct toegang tot de personenrumte geven, zowel vanaf de binnenzijde als vanaf de buitenzijde geopend kunnen worden. Let er op dat u niet vergeet na de controle de eventuele kindersloten er weer op te doen. Dit kan veel problemen voorkomen.

18-10-2008
Moet er op de Taxi bijlage een droogstempel aanwezig zijn? JA, klik hier voor verdere uitleg

 

18-10-2008 (wijziging zie 9-5 2010)
Moet de rugleuning van een scharnierende/neerklapbare achterbank wel of niet vergrendelen?

Over deze vraag bestaan veel misverstanden, maar het antwoord is Ja. Dus als de rugleuningvergrendeling niet werkt is dit reden tot afkeur. klik hier voor verdere uitleg.

 

27-9-2008
Regelgeving voor Winterbanden en Sneeuwkettingen 2008/2009 in diverse landen.
..................................................................... KLIK HIER ...................................................................

Oostenrijk, Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen en Finland.
Er bestaat nog al eens verwarring over de regelgeving voor het (verplichte) gebruik van winterbanden en sneeuwkettingen. Wij hebben uit de bandenbranch hierover de volgende informatie gekregen. Hoewel dit niets met de APK Regelgeving te maken heeft willen wij u deze informatie niet onthouden.

 

13-9-2008
Kinderzitjes.

Om de autogordels goed te kunnen controleren tijdens de APK moeten de eventueel aanwezige kinderzitjes meestal worden losgenomen. Omdat ieder merk kinderzitje zijn eigen bevestigingsmethode heeft is het haast onmogelijk deze allemaal te kennen. Wij denken dan ook dat het beter is het kinderzitje na het losnemen duidelijk omgekeerd of platgelegd op de achterbank te plaatsen, dan onjuist te monteren. De klant kan deze dan zelf weer op de juiste manier bevestigen.

 

30-8-2008
Beoordelen fuseekogelspeling van auto's met een door Torsie(of veer)belaste bovenste draagarm.
bv. VW T4, Opel Movano, Renault Master, Nissan Interstar, Mitsubishi L200 en 300, Saab oudere type's enz. zie foto's

Als bij bovenstaande voertuigen de fuseekogelspeling beoordeeld moet worden kan dit niet door alleen de voorwielen vrij te hangen. Als de voorwielen vrij hangen worden de fuseekogels namelijk nog steeds belast door de Torsiestang/vering. Meestal lukt het de belasting te verwijderen door een klosje hout, remblok of iets dergelijks tussen het chassis en de bovenste draagarm te leggen en dan pas de voorwielen vrij van de brugplaten te hangen. Nu kunt u de fuseekogelspeling goed beoordelen....... zie foto's

 

2-8-2008
Plaatsing koplampen bij een driewielig voertuig (Trike)
ingezonden tip. zie foto's

Normaal besteden we op onze site alleen aandacht aan de eisen voor Personen,- en (lichte) Bedrijfsauto's maar bij deze willen we toch even een tip onder de aandacht brengen voor mensen die wel eens een driewielig voertuig keuren.
In Artikel 5.5.61 staat dat verlichting en reflectoren bij driewielige motorrijtuigen in gebruik genomen na 31 december 1967 en breder dan 1,30 m, maximaal 50cm vanaf het breedste punt van het voertuig naar binnen mag zitten. De koplampen van Trike's worden bijna altijd na de typegoedkeuring verder naar binnen geplaatst. Let hier dus op als u zo'n voertuig keurt. (zie ook 50cm eis)

 

8-6-2008
Geen tankdop maar een afsluitklep in vulopening.

In Artikel 5.2/3.9 staat beschreven dat:
De vulopening van het brandstofreservoir moet zijn afgesloten met een passende tankdop.
Deze eis kunt u niet meer letterlijk toepassen op sommige nieuwe type auto's. De nieuwe Ford Mondeo en Focus bijvoorbeeld, deze hebben GEEN tankdop meer. De vulopening is hierbij afgesloten door een afsluitklep in de vulopening. Dit is toegestaan voor de APK (zie foto's)

 

22 Maart 2008
Problemen bij het printen of bij de printerinstellingen van APK Webdirect bij de RDW
klik hier voor verdere uitleg hierover

 

Nieuwe APK frequentie voor benzine-auto's met een datum 1e afgifte na 31-12-2004. Deze gaat naar 4-2-2-1-1-1 enz. (klik hier voor verdere uitleg)

 

Algemeen. Roest in fuseekogels of stuurkogels. klik hier voor foto's en verdere uitleg

In artikel 5.2/3.19 bij lid 4 en bij Artikel 5.2/3.29 bij lid 8 staat:

4. Indien een gedeelte van de binnenkant van het fusee(stuur)kogelhuis en van de fusee(stuur)kogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, mag dit gedeelte geen corrosie vertonen.

 

Beschrijving en meetvoorbeelden om te bepalen of de verlichting aan "50 cm" eis voldoet.

verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen, bedoeld in de artikelen 5.2/3.51 en 5.2/3.57 zijn aangebracht op een afstand van niet meer dan 0,50 m vanaf het punt van de grootste breedte van het voertuig. Klik hier voor verdere uitleg en voorbeelden.

 

Foto's van hoofdgroeven in banden van (ex) Legervoertuigen. klik hier

 

Merkentabel gebroken veren en roestschade aan veerschotels klik hier

Een tabel met voertuigen waarbij er regelmatig roestschade aan veerschotels en gebroken veren worden aangetroffen tijdens de APK.

 

Handmatige controle van de speling op fuseekogels en stuurkogels. klik hier

 

Lastafhangkelijke remdrukregelaars. Artikel 5.2.31 lid 2

Wij willen u er op wijzen dat er regelmatig auto's in de steekproef worden afgekeurd omdat de hevel van de lastafhangkelijke remdrukregelaar niet goed gangbaar is. Bij de meeste merken is de werking alleen goed te controleren als de achterwielen(achteras) in de normale rijpositie staat, dus met de wielen op de grond of rijplaten van de brug. De controle moet met lopende motor worden uitgevoerd. Controleer ook altijd met de hand of de hevel gangbaar is, het is namelijk goed mogelijk dat hij door de remdruk wel (onvoldoende) beweegt terwijl hij toch niet goed gangbaar is. (ondanks dat er in de keuringseis alleen over visuele controle wordt gesproken).

1e controle op werking door de rem te (laten) bedienen.

2e controle of de hevel gangbaar is met de hand.

 

Bepaling veerschotel. ‘Wat moet ik nu precies onder ‘veerschotel' verstaan?'

Voor verdere uitleg op deze vraag, zie toelichting veerschotels

 

Roest op Remschijven

Er bestaat nogal eens verwarring over hoeveel een remschijf aangetast mag zijn door roest. klik hier voor afbeeldingen van remschijven waarin precies aangegeven wordt wat wel en niet toegestaan is.

 

Handremkabels

Met het breken van de buitenkabel wordt bedoeld dat de buitenkabel op een bepaald punt van elkaar los is (geroest, gescheurd of gebroken). Je kunt dit controleren door de beide delen naast de breuk vast te pakken en proberen van elkaar af te trekken. Onderdelen van de reminrichting mogen niet zijn beschadigd, gescheurd of gebroken; dus een gescheurde of gebroken buitenkabel van de handrem is afkeur. zie voorbeeld foto's

 

Remslangen

1e Let op dat de veer die om de remslang gemonteerd zit niet is "ingesleten" op de remslang. Dit gebeurd vaak op de plaats waar de remblok-indicatiedraad met trekbandjes aan de remlang vast is gemaakt.

2e Wanneer de rubber kraag die aan het uiteinde van de remslangen vaak om de persverbinding zit, een “trompetachtige” vorm heeft gekregen omdat de persverbinding is gaan roesten, trek het rubber dan omlaag/omhoog en controleer of de slang nog goed in de persverbinding zit door aan de remslang te trekken of de roest te verwijderen. Het komt steeds vaker voor dat de slang dan zonder veel moeite uit de persverbinding getrokken kan worden. Tijdens de (verplicht) uitgevoerde drukproef blijft de slang vaak wel heel. (Klik hier voor de complete fotoserie nr 1) (klik hier voor fotoserie 2)

 

Terug naar merken-database