© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........

12-12-2009 (22-12-2009 aangepast)
Volvo V40 en S40. Roestschade aan achterste remslangen op remklauw. (ingezonden tip)

De roestschade zit vooral aan het "banjo" aansluit gedeelte van de remslang waar hij op de remklauw gemonteerd is. deze slang was al zo slecht dat deze tijdens de drukproef al begon te lekken. zie foto's

 

22-9-2009
Volvo 850 1995. Roestschade aan voorste veerschotels. (ingezonden tip) zie foto's

Zoals op de foto's te zien is zit er normaal rubber om de bovenste veerschotels gegoten. Wanneer de veerschotel intact zijn voel je alleen maar rubber. Als er metaal voelbaar/zichtbaar is let dan goed op, meestal komt dit doordat de schotels dan door roest zijn aangetast.

Dezelfde veerschotels zitten ook op de volgende type's: S60, V70 en S80

 

15-3-2009
Volvo XC70 2001. Breken voorste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

 

14-12-2008
Volvo V70 Cross Country. Handremkabels. (ingezonden tip)

Er zit een bus op de achteras/draagarm en in deze bus breken de handremkabels. Dit is te herkennen aan roestvorming naast de bus.

 

1-12-2008 update
Volvo V70. Aanlopen voorwielen in binnenschermen.
(ingezonden tip) zie foto's

Wanneer de kunststof aanslagnok die vóór op de onderste draagarm gemonteerd zit, slijt, komt het nog al eens voor dat de voorwielen tijdens de maximale stuuruitslag aanlopen in de binnenschermen. De kunstof aanslagnokken zijn los te vervangen en in verschillende dikte's (kleuren) te verkrijgen. Als u geen nieuwe aanslagnokken bij de hand heeft kunnen deze eventueel ook opgehoogd worden door er opvulplaatjes onder te leggen.

 

15-11-2008
Volvo 850 1992-1997. Lekkage ontluchtingsslang benzine tank. (ingezonden tip) zie foto's

De slang is moeilijk te beoordelen. Hij loopt boven op de tank parralel aan de vulslang, (langs de vulslang is hij van metaal, en op de tank is hij van rubber) en gaat de tank in bij de vlotter/pomp. De slang moet je echt knikken, hij ziet er uit als nieuw, maar scheurt zowel aan het begin als aan het einde geheel in/door.
Komt vaak voor bij auto's die op LPG lopen,  en wordt meestal alleen ontdekt als er wordt volgetankt,  benzine geur wel waarnneembaar , geen lekkage te zien bij 30% volle tank, zoals bij de meeste lpg rijders vaak voorkomt.
Om de ontluchtingsslang te vernieuwen moet de tank zakken.

 

30-8-2008
Volvo 850. Breken handremkabels (ingezonden tip)

Vanaf de onderzijde is dit moeilijk te zien omdat de achterasconstructie ervoor zit. Als je vanaf de zijkant kijkt is de handremkabel goed te zien en te beoordelen.

 

Volvo S40 en V40. Achterste schroefveren breken. (ingezonden tip) zie ook verentabel

 

Volvo 850 en S/V 70. Achteras rubbers. (ingezonden tip) klik hier voor de foto serie

De aluminium houder van het achteras rubber barst (breekt een stuk uit) waardoor het rubber niet meer deugdelijk bevestigd zit. Het gaat hier om het rubber wat bevestigd zit op het uiteinde van de draagarm, de houder zit bevestigd op de andere (tegenover gestelde) draagarm. Dus de houder van de linksachter draagarm zit gemonteerd aan de rechter draagarm, en omgekeerd.

 

Volvo S/V 40 1998. Voorste remslangen. (ingezonden tip)

Let hierbij vooral op de bevestiging van de remslangen aan de schokbreker poot. Om de (droogte) scheuren te constateren, wielen uit de veren laten hangen en eventueeel met behulp van een spiegeltje de slang controleren.

 

Volvo 850 S/V 70. Voorste draagarmrubber.

Speling/slijtage van de voorste draagarm rubbers. zie toelichting en instructie filmpjes

 

Volvo 440/460 Voorste draagarmrubbers.

Speling/slijtage van de voorste draagarm rubbers. zie toelichting en instructie filmpjes

 

Volvo 440/460 Handremkabels zie foto's

Breken van de buitenkabel meestal veroorzaakt door het roesten van de stalen binnenmantel. Dit is vaak te herkennen aan "bobbels" op de handremkabel en een te grote vrije slag van het handrem mechanisme.

 

Volvo 440/460 Veerschotels achterzijde (zie ook toelichting veerschotels)

Aan de onderste veerschotels op de achteras van deze types zit een "lip" die aan de ene kant naar de voorzijde en aan de andere kant naar de achterzijde gericht is. Het komt voor dat deze "lip" is afgebrokkeld of weggeroest. Dit is afkeur, roestschade aan een veerschotel mag niet gerepareerd worden. Het is wel toegestaan de complete veerschotel te vernieuwen. Zie Foto's

Terug naar Volvo tussenmenu