© Auto-Advies J.Speksnijder....................webdesign JSDesign

 

E-MAIL

Disclaimer

 

Autoadviezen.nl

De informatiesite voor APK2 keurmeesters

..........aan deze site kunnen geen rechten worden ontleend ..........

 

2-7-2017
Peugeot 208 3 cilinder benzine. Scheuren van de Kat aan de onderzijde, hierdoor onstaan er meestal ook foutcodes.

 

2-7-2017
Peugeot 208 3 cilinder benzine. Scheuren/afbreken ophangbeugels van achterste uitlaatdemper.

 

27-4-2017 (ingezonden tip)
Peugeot 107 en zustermodellen. Wit licht naar achteren stralen.

Omdat de (gekleurde) kapjes in de achterlicht units smelten, straalt er wit licht naar achteren. Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is het monteren van rode 21/5Watt lampjes.

 

28-11-2016 (ingezonden tip en foto's)
Peugeot 206 2002. Roestschade aan dorpel.

 

3-9-2016 (ingezonden tip en foto's)
Peugeot 107 2006 en zustermodellen. Roest aan gordelbevestiging van achterbank.

Op de foto is al veel roest te zien, op dit moment nog geen afkeur maar wel een punt om in de toekomst in de gaten te houden.


14-5-2016 (ingezonden tip)
Peugeot 107 (en zustermodellen) 2008, 2009 en 2010. Roestschade aan de veerschotel van de voorste schokbrekers.

28-12-2015 (ingezonden tip)
Peugeot 107 (en zustermodellen) 2008, 2009 en 2010. Corroderen/Breken van de handremkabels.

18-12-2015 (Ingezonden tip en foto's)
Expert (en zustermodellen) Doorroesten subframe.

Moeilijk te zien door dikke tectyl laag, altijd goed bekloppen dus.

28-6-2015 Belangrijke Update
Partner achterste rubber van de voorste draagarm. ZIE AFBEELDINGEN met uitleg

Volgens laatste uitleg in de APK Keurmeester nr. 69 van Juni 2015 is het achterste rubber een asbevestiging (deze moet deugdelijk bevestigd zijn en hier wordt GEEN maximaal toegestane speling voor opgegeven) en GEEN draaipunt in de onafhakelijke wielophanging waar een maximale speling van 1mm voor geldt.
Hierdoor klopt onze onderstaande uitleg per direct niet meer en hoeft er pas afgekeurd te worden wanneer het achterste rubber ondeugdelijk bevestigd is.
Auto op de grond/brug laten staan. Het voorwiel bovenaan vast pakken en het wiel kort en heftig voor en achterwaarts bewegen. Hierbij is de speling goed te voelen. Speling op het draagarmrubber mag niet groter zijn dan 1mm in de richting van de belasting, de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing gelaten. Het draagarmrubber mag door zijdelingse verplaatsing  geen kontaktplekken vertonen. Wanneer de rubbers erg ver versleten zijn is het ook te controleren wanneer de vooras vrij hangt. (zie instructie filmpjes)

 

9-2-2014 (ingezonden tip)
Peugeot 1007. Breken voorste schroefveren.

15-10-2013
Peugeot Partner. Scheuren achterste rubber van voorste draagarmen.
Er mag maximaal 1mm speling aanwezig zijn buiten de elasticiteit van het rubber. Hier heeft het rubber door het losscheuren van het metaal duidelijk meer speling.

klik hier voor een filmpje hiervan op ons YouTube kanaal

23-6-2013
Peugeot Boxer. Aanlopen achterwielen door ingedeukt binnenscherm.

Omdat in de laadruimte het binnenscherm beschadigd is lopen de achterwielen aan tegen het binnenscherm.

24-1-2013
Peugeot 206 bj.2000. Bovenste veerpootlager defect door roest.

Slecht stuurgedrag. Tijdens het verdraaien van het stuur draaid het bovenste lager niet meer mee omdat het lager geheel vastgeroest zit.

 

27-12-2012
Peugeot 307 1.6. Breken van achterste schroefveren. zie ook verentabel

klik op de foto voor een vergroting

 

11-11-2012
Peugeot Boxer en 'zustermodellen" Citroën Jumper en Fiat Ducato
. Breken achterste bevestigingsoog van achterbladveer. Zie foto's

 

15-9-2012 (ingezondentip en foto)
Peugeot 205 1990. Voorste remslang, doorgeroeste knelverbinding.

Onder de rubber hoes was de knelverbinding zo ver weggeroest dat tijdens een drukproef de slang van de knelverbinding los schoot. Dus altijd onder de rubber hoes de knelverbinding bekijken.

 

15-9-2012
Peugeot 307. "Bijna lamme" knipperlichtschakelaar. (ingezonden tip en foto's)

De onderstaande tip kregen we van een bezoeker van onze site. Hij heeft er meteen een handleiding/ (nood)oplossing bij gedaan om de vrij dure (€ 250.00) schakelaar te repareren.
klacht:
Knipperlicht uitzetten naar rechts, afslaan en bij het terugdraaien van het stuur beweegt de stengel weer mee terug, zover dat het knipperlicht naar links gaat branden hetgeen voor de APK niet toegestaan is.
Oplossing:
Maak op afstand van plm. 10mm vanaf het begin van de stengel aan de voorkant een gleufje in de stengel van meer dan 3mm. Neem een klein trekbandje van 2,5 mm en laat deze in het gleufje vallen en zet de sluiting naar boven (zie foto). Breng hieroverheen een grote O-ring aan en haak deze achter de nok in het vaste gedeelte van de schakelaar achter de stengel. Doordat de O-ring nu achter de sluiting valt wordt de stengel net iets meer naar boven getrokken met het beoogde resultaat. Het zal niet altijd lukken maar ik heb al 2 keer succes gehad.


klik op de foto's voor een vergroting

 

15-9-2012 (ingezonden tip en foto's)
Citroen Saxo/ Peugeot 106 1997. Roestschade achterasbevestiging aan de bodemplaat.

De achteras zit vast aan de bodemplaat en deze zit weer aan de wielkast. Door de roestschade laten de bodemplaat en de wielkast los van elkaar. Met als gevolg dat de achteras los komt te zitten.

klik hier voor het filmpje (11mb mp4 bestand).

 

7-1-2012
Peugeot 307. Slijtage voorste draagarm rubbers. zie foto's

 

7-1-2012
Peugeot 406 bj. 2001. Breken voorste ABS ringen
. (ingezonden tip) zie foto's

 

22-5-2011
Peugeot 307. Corroderen knelverbinding voorste remslang
zie foto's

Kijk vooral onder de rubber kraag bij de remklauw-aansluiting. Omdat hier vaak vocht onder blijft zitten onstaat er roestvorming.

 

1-11-2010
Peugeot 307. Beschadigen voorste remslang (ingezonden tip) zie foto

Het komt voor dat de remslangen aan de voorzijde beschadigen omdat ze langs de kunststof binnenkuip schuren. De oplossing is om een stukje van het kunststof af te halen. (dat is op de foto reeds gedaan).

 

25-9-2010
Peugeot 306. wegroesten bevestigingspunt van autogordel (ingezonden tip)

Bij alle type's 306 zit in het linker achter binnenscherm, helemaal bovenaan, de bevestiging van de drie-puntgordel. Bij dit bevestigingspunt onstaat nogal eens roestschade.

 

9-5-2010
Peugeot 206. Beoordelen fuseekogelspeling (ingezonden tip)

Om de fuseekogelspeling goed te kunnen beoordelen moeten de wielen vrij hangen, dan een bandijzer tussen het fuseestuk en de onderste draagarm steken. In de rijstand is de speling meestal nul en door aan het wiel te trekken als deze vrij hangt is ook niets waar te nemen opletten dus!!!

 

6-4-2010
Peugeot 406. Breken achterste schroefveren. (ingezonden tip) zie ook verentabel

 

20-6-2009 (ingezonden tip)
Peugeot 307 vanaf 2005 met volledig Can. Koplamp hoogte aanpassing werkt niet.

Als de hoogte verstelling van de koplampen niet werkt, dan is (meestal) het lampje van de asbak defect. Als je het lampje (1,2 watt) vervangen hebt kan het heel even duren voordat hij het weer doet. Laat de auto 10 a 15 minuten staan met de verlichting uitgeschakeld, en je zult zien dat het lampje van de asbak en de hoogteregeling het weer doet.

 

Peugeot Partner . Achterste remslangen.

Bij zéér zware belading kan het voorkomen dat de achterste remslangen langs de bodemplaat gaan schuren.

 

Peugeot 206 HDI. Breken van voorste schroefveren. (ingezonden tip). zie ook verentabel

 

Peugeot 206. Afscherming mistachterlicht door trekhaakkogel. (ingezonden tip) zie foto's

 

Peugeot 407. Naaldlager van onderste fuseekogel/pen. zie foto (ingezonden tip)

Bij bovenstaande types komt het nog al eens voor dat het naaldlager van de onderste fuseekogel defect raakt. Dit is meestal te zien aan de roestvorming rond de fuseekogel.

 

Peugeot 205 . Roest persverbinding van remslangen. klik hier voor de fotoserie

Wanneer de rubber kraag die aan het uiteinde van de remslangen vaak om de persverbinding zit, een “trompetachtige” vorm heeft gekregen, trek het rubber dan omlaag/omhoog en controleer of de slang nog goed in de persverbinding zit door aan de remslang te trekken. Het komt steeds vaker voor dat de slang dan zonder veel moeite uit de persverbinding getrokken kan worden. Tijdens de (verplicht) uitgevoerde drukproef blijft de slang vaak wel heel.

 

Peugeot 205 en 306. Handremkabels. zie foto's

Handremkabels, de buitenkabels breken vooral bij de knik onder de brandstoftank.

 

Peugeot, alle modellen met rubber ophangsteunen voor het achterste subframe.

De ophangrubbers waarmee het achteras/achterste subframe aan de carrosserie is bevestigd zijn alleen goed te controleren wanneer u de auto niet onder de achteras onderteund maar onder de carrosserie. Vervolgens met een bandenlichter tussen achteras/subframe en carrosserie wrikken.

 

Terug naar merken-database ................ ga naar Peugeot pagina 1